Alla inlägg under juni 2007

Av oval - 29 juni 2007 11:30


Nu har jag beställt gardiner från Ellos :)
Jag är så grymt petig, har tittat på gardiner i butiker och på internet i flera månader, har aldrig gillat de beiga gardinerna vi har uppe nu i vardagsrummet (f'låt älskling ;)) men inte hittat de Perfekta Gardinerna.
Men nu fick jag ge efter på min envishet och ska prova panelgardiner i vardagsrummet också, fast jag egentligen ville ha vanliga. Hittade i julas jättefina rödmönstrade, varma, tjocka gardiner som hade varit perfekt i vardagsrummet på Hemtex men de kostade 5-600 kr för varje fönster, så jag blev lite snål, sen togs de ur sortimentet. Typiskt.
Sambon tycker att gardiner är ungefär lika roligt som att se ett 10-timmars-maraton av Antikrundan, så jag får styra och ställa som jag vill.
Men det blir nog snyggt med panel, blir dubbla gardiner i varje fönster, hm måste nog köpa nya stänger men äh :) Vill att gardinerna ska komma NU!

Jag var också på IKEA nyss och köpte en ny krukväxt och annat smått och gott, men det för bedrövligt vad lite krukor och växter de har på IKEA här, nä hu jag får gå till Blomsterlandet för fler växter! Synd, det är ju lite billigare på IKEA men är så himla roligt att strosa runt på Blomsterlandet, jag kan vara där i timmar.

Känner mig flitig och nyttig!
(å satans trött i nacken)

Av oval - 27 juni 2007 15:56



Nu har jag varit på nygamla jobbet i 3 dagar och börjar komma in i det igen. Känns bra och skönt med omväxlingen. Men jag tänker drömma mig tillbaka till semestern lite igen, inte släppa taget om friheten riktigt än ;)




Jag har två stora kärlekar och det är Gotland och Skåne. Som jag skrev i förra inlägget, jag får en speciell känsla i själen och hjärtat som är svår att beskriva. Jag har i många år älskat de delar av Skåne som är öppna med vyer på flera mil, underbara gamla Skånelängor, prydliga trädgårdar, fält efter fält och känslan av frihet och plats när det är öppet landskap i flera mil. Det är många gamla välbevarade små gårdar med typisk skånsk stil.

Jag har en ganska nyvunnen kärlek i Gotland sedan något år tillbaka men vilket pangintryck jag fick. Jag älskade Rom och Paris, jag blev lika -om inte mer -hjärtligt förtjust i Visby. Att allt är så välbevarat, att det är hundratals hus och byggnader som är så välbevarade förvånar mig. De små söta husen som sitter ihop med ringmuren eller varandra, inget det andra likt. Alla rosor som pryder dess väggar, alla kyrkoruiner som duggar tätt överallt innanför murarna, ja känslan av att vara utomlands trots att man faktiskt inte är det. Folket, dialekten, ljuset. Jag blir varm inuti och kan inte sluta le.

Båda dessa platser får mig att känna mig hemma.
En underbar känsla.

Så nu vet ni som läser vart ni kan hitta mig i framtiden :)

Till Gotland fick jag med mig efterlängtad liten bror, till Skåne åkte jag med kära sambon. Tyvärr lite snålt på sol, men 2 dagars solande fick vi åtminstone på Gotland. Åkte runt en hel del, men också ett par underbara dagar i Visby, men tiden gick alldeles för fort. Dock mycket roligt att åka på lite semester ihop med min bror, jag trodde det skulle dröja länge innan vi skulle kunna semestra ihop igen. Hela familjen samlad, händer inte så ofta, men resten stannade kvar veckan ut när bror och jag åkte hem på onsdagen. Dagen efter brummade sambon och jag söderut i sötbilen för en blöt, tokig och störtskön helg med ett gäng galna gotlänningar i Skåne.
Det var mumsig mat, fin sprit, sjuk men rolig jävla humor, singstar hela natten, dans och mycket skoj. Ett härligt gäng.

Jag måste verkligen köpa en digitalkamera, har bara mobilen att fota med nu, inte kul alls. Men här kommer några kort iaf som får mitt hjärta att le.
Hoppas det gör någon mer varm!

En av Visbys alla ruiner, en av de mindre.


Havet, friheten.

Av oval - 25 juni 2007 13:30


Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah vilken vecka!

Jag glömmer bort mellan varven hur mycket man behöver semester och åka iväg. That's life! För mig är det något inuti som stimuleras och som ger hela mig extra energi. Vara ute på vägarna, träffa människor, slippa tänka på jobb eller förpliktelser och sånt som hör vardagen till, kunna vara impulsiv, busa, uppleva, nya utsikter, bara komma hemifrån ett tag.

Sedan skadar det ju inte att jag fått semester på två av mina favoritställen i Sverige; Gotland och Skåne! Det är något i min själ som ler när jag är på dessa 2 platser, speciellt vissa guldkornsplatser inom dem.

Men nu kröp verkligheten ikapp och jag hinner inte skriva mer för nu ska jag till jobbet igen efter sköna semestern! skriver mer ikväll eller imorgon.

*stärkt*

Av oval - 15 juni 2007 18:27

...får det bli idag i bloggen, ska iväg på tacokväll strax.

Glad! Min bästa bror är hemma, vi ska på semester ihop om några dagar, ska bli buskul! Han bor så långt bort, vi ses alldeles för sällan nuförtiden. Så det ska bli toppen att ha lite semester ihop :) Gotland bär kosan emot. Älskar Gotland!

PMS-sur och needy surade jag till på stackars sambon igår, vilket i slutändan bara fick mig att inse hur jäkla mycket jag älskar honom. Hur lyckligt lottad jag är, hur overkligt underbart det är att han faktiskt finns, för han är mer än jag någonsin förr vågat drömma om. Det låter så klyschigt när man säger eller skriver det, men efter den obefogade surheten och när jag började fundera över livet så insåg jag faktiskt det, hur BRA han får mig att må, även om man bråkar lite ibland så brukar det bara komma gott ur våra tjafs, vi lär oss något om varandra och blir starkare.

Så nu är jag glad för det också, att jag har någon som gör mig sådär varm i hela hjärtat och magen och får mig att le utan anledning, lycklig.
Jag är hemma. 

Hemma är också på min lilla hästs rygg. Det är exakt samma känsla. Trygghet, leende, värme och stark stark kärlek, även att det givetvis är en annan kärlek än den till sambon så gör det lika gott i hjärtat.
Älskar när man sitter upp på henne efter något riduppehåll och får den där aha-känslan, "aaah, hemma!"
Vi var ute på en sån mysig ridtur idag och klättrade i stora backarna, bara hon och jag. Min pärla.

Så ikväll är jag glad! :)
Good times are coming.

Av oval - 10 juni 2007 21:24

hmf!
Jag hade skrivit säkert 8 rader förut där jag bla skröt om hur härligt det var att kunna sitta ute på balkongen i skuggan med varm eftermiddagsvind och skriva på den bärbara datorn, men tji fick jag för då slutade det trådlösa nätverket att fungera och jag fick surt gå in och sätta mig igen, för tydligen kan vårt nedrans trådlösa internet bara sända genom betongväggen i ca 10 minuter!

Anyway, det är ganska skönt här med. Sitter i vardagsrummet bara nån meter ifrån den öppna balkongdörren och nu när klockan är ca 21:30 är det äntligen vettig temperatur ute. Var ska det här sluta? Jag tycker det blir mer hett för varje dag som går, jag står inte ut snart. Hur det ska gå att jobba imorgon fasar jag för... Men äh njut av nu, den ljumma kanske bara 20-gradiga kvällsluften, känslan av medelhavet, utomlands och semester när man kan sitta på uteserveringar och äta middag kl 22-23 :D

Igår var en underbar kväll.
Vi hade med oss mat och åkte ner till en båtplats vid vattnet ihop med kompisar och grillade och åt supergod mat och drack vin och körsbärsscider. Spelade kubb tills det var så mörkt att vi inte såg nåt haha och lyssnade på musik medans solen gick ner. Underbart. Den varma kvällen, utsikten över havet och den upplysta bron, roligt sällskap och många skratt och gamla minnen! En perfekt sommarkväll.

Av oval - 8 juni 2007 09:37

I lördags köpte jag en ny ridjacka, var över 3 år sen sist.
Köpte den i Malmö, tog oss flera timmar att hitta till affären för vi körde lite fel, host host, jag provade massa jackor men denna var skönast, snyggast och smartast. Då var det regnrusk och hade så varit hela veckan så jag tänkte glatt få inviga min nya fina jacka.
Sen blev det värmebölja. No fair! *fnys*

Jag vet inte om jag gått och blivit värmekänslig men jag tycker det är olidligt varmt, iaf mitt på dagen. Gå ner till sommarhagen och tillbaka (det är en bit) typ mellan kl 10 och 16-17 och man blir svettig! Igår försökte jag ligga ute i solstolen en stund mitt på dagen och det kändes som om mina inre organ skulle koka och jag fick sitta inomhus i svalkan i flera timmar innan den känslan gick över. Vänjer man sig??
Har inget minne av att jag dog av värmen förra sommaren?
Hoppas inte det är så här varmt när jag börjar sommarjobbet.

Nu ska jag iväg och försöka mig på att sola igen ;)

Av oval - 3 juni 2007 20:13

-säga att min häst är underbar! :D
*glad*

Gått jättebra idag, skrittade ut 20-30 min och red sedan dressyrövningar i padocken, fina fina hästen min. Hon var helt genomsvett när vi var klara, fast det var också ganska varmt, men jobbade jättefint, wow vilken vänstergalopp jag fick i slutet, så avslappnad, så mjuk, så samlad, var väldigt länge sedan hon kändes sån i den galoppen.

Nu ska jag hjälpa sambon tvätta potatis -färskpotatis! *mumma*

Härlig dag igår, mamma och jag var i skånelandet, jag fick lååång behandling (underbara osteopat att ta emot mig på helgen sin), pratade ut om livet, var i Malmö ett par timmar och spenderade ett gäng timmar på vägen, tycker om att resa. Tycker hemskt, hemskt mycket om min osteopat.
Å jag och mamma hade mysigt ihop. Käkade stor falafelrulle för 15 spänn! Jag älskar Malmö! Jag älskar falafelrullar, det finns då fan inte i den här staden (typ) hmf.
Jag var riktigt dålig, väldigt mkt skit med kroppen, förstår inte riktigt varför, vad har hänt? men det var skönt att få Andas, få le och få känna sig varm i hjärtat igen. Måste nog dit igen snart, men det brukar inte vara så här mycket, jag brukar vara bättre. Nåt har hänt.
Men idag är kroppen min tröttare än normalt, helt slut faktiskt, slut men avslappnad, öm men mjuk. Skum känsla. Sov 12 timmar i nättras, men så var det ju en riktig omgång jag fick igår, vågar inte ens skriva vad hon hittade.. men blodtillförseln till hjärnan var inte som den skulle, inte konstigt man inte känt igen sig själv, varit snurrig (hittade cornflakespaketet i kylen) och mått skit på senaste. Nacken påverkar mig mer än någon förstår.
Eller, de människor som står mig närmast kan förstå, men bara en person verkar kunna SE hur ont jag har utan att jag säger nåt, det är osteopaten. Hon såg det direkt i mina ögon igår, jag behövde inte ens berätta.

Hon och jag har blivit riktiga kompisar, tycker om henne :)
Ett tecken?

Av oval - 1 juni 2007 09:44


Nu är det sommar på riktigt.
Nu har pållan flyttat till sommarbetet :)
Phu blev en lång och slitsam dag igår. Min nacke kraschade för några dagar sen och jag ska på beh i helgen, men jag trodde inte det skulle vara så tungt igår men oj vad fel jag hade. Käraste mor min hjälpte till den lilla stund hon hann innan jobbet, sen fick jag fint skrubba, bära och slita själv och kroppen mår därefter idag.. 10 timmar tog det, allt som allt.
Mocka ur, tvätta, mocka hage, packa, städa, rida, fixa, lasta (hon gick in direkt, ingen tvekan och jag som oroat mig eftersom sist hon åkte var i januari och vi åker ifrån alla kompisar och tryggheten, men nä, hon gick direkt in. Tecken på att jag valt rätt? åtminstone på förtroende), lasta ur, släppa på betet, packa ur alla saker och sen hem och pusta ut i sängen kl 22.
Men väl värt all möda när man fick släppa sötnosen och bästisen i underbara hagen med massa gräs, stora vyer, gamla kli-trädet, deras favoritträddunge för skugga och hage ända ner till vattnet!

Förändring, känns... konstigt, bra och vemodigt på samma gång.
Förändringar, både stärker och ger en lite nervositet i magen, man vet vad man har men aldrig vad man får... men utveckling kräver förändringar.
Konstigt att man kan låta sig själv bli förvånad och besviken över vissa människor om och om igen. Ett hejdå är väl inte för mycket begärt..
Men jag fick så mkt andra fina ord, lyckönskningar och kramar som värmde :) *kommer sakna* 
Avslut. Nya tider kommer, läskigt men spännande.

Men först ska jag njuta av sommaren.
Så härligt där pållan är, hela familjen är så goa. Enkla, lätta, trevliga och bra människor, det kändes som om ingen tid förflutit alls sen vi sågs sist.
Å nu har de en fin padock färdig, ska bli kul att prova.
I helgen blir det sköna Skåne, åh har känt ett sug i magen efter att ge mig ut på vägarna på senaste, älskar att åka bort, iväg, se nytt. Älskar Skåne.
Blir bra med beh också, känns som min kropp är döende just nu, ryggen orkar inte riktigt hålla mig upprätt sittandes och nacke och axlar gör armarna svaga och orkeslösa, gha.

Har funderat väldigt mycket över livet och framtiden denna veckan.
Vägskäl och förändring på ett plan stimulerar kanske till tankar på detsamma på andra plan? Utbildning, utbildning. Jag önskar jag var färdigutbildad, men jag vet inte riktigt till vad? Känns som ett berg att bestiga framför mig. Varför känns det så stort? Varför är jag osäker?
Hjälp! 
Just som jag skrev klart raden ovan slängde brevbäraren ner ett stort kuvert genom brevinkastet några meter ifrån mig, varpå lättskrämda jag fick hjärtsnörp och hoppade till i stolen.
Ett stort brev.
Från just det jag talat om.
Utbildning.
Shit vad läskigt. Ett tecken? Visserligen information jag beställde själv igår, men inte trodde jag det skulle komma hit så snabbt!?
Oj så frestande.
Men är det rätt väg? Min väg?
Å det finns så många stigar där... många olika varianter. Hur veta?
Pengar, mycket pengar.
Långt bort, inget finns ju här i närheten!

Hm, ja. Mycket att fundera över.
En del av mig har bråttom, vill att allt ska gå fort, vill inte ödsla mer tid, känner någon slags prestationsstress?
Andra delen säger ta dig tiiid, fundera, smälta, vänta, inte besluta nåt i hast, tror att nåt ska dyka upp inom mig som aha-upplevelse "NU vet jag!" ??

Anyway.
Livet känns bra.
:)

Ovido - Quiz & Flashcards