Alla inlägg under maj 2008

Av oval - 28 maj 2008 17:39



Onsdag.
TV-kväll. Greys Anatomy! enda programmet i veckan jag Måste se.
Patrick Dempsey... aah Patrick. Han är aktuell med en film nu, Brudens bäste vän. I don't get it Patrick... hela storyn låter precis som Min Bäste Väns Bröllop?? Vän kär i bästa vän som ska gifta sig, vågar inte berätta, försöker sabotera bröllopet istället... ?!
Han är ju iofs mumma och mys att se på, men en film bör väl ha lite mer originalitet? Jag får gå och se den så kanske jag får dementera detta inlägget sen, man kan ju hoppas.

Mån J 30
Tis G 1, 45 h



 

Av oval - 26 maj 2008 22:37



Mitt liv är då spännande nästan jämt!
*skrattar*

Ikväll skulle jag gå en kvällspromenad och gick en sväng i vårt bostadsområde för att sedan svänga ut på vägen för en längre runda. Det hade börjat mörkna men i kanten av vägen in på grönområdet ser jag något jag inte tycker stämmer.... Jag går närmare och jodå, det är minsann en tacka med två lamm som har rymt! Vi bor ganska centralt och nära motorvägen och på andra sidan ligger IKEA och massa affärer. I vårt bostadsområde har föreningen satsat massa på grönområde med lantkänsla, kolonilotter och två hagar där det går får om sommaren. Ett par av dem hade alltså rymt!

Sedan började en komisk jakt.
Jag sprang runt och trodde att fåren snällt skulle låta sig ledas hem, men icke. De skuttade iväg i full fart och jag fick springa efter. Det gick inte att komma nära dem och jösses vad fort de sprang. Jag högg två killar vid en busshållsplats som fick hjälpa till och mota, för annars hade jag kunnat springa hur länge som helst, får är banne mig smarta! Efter mycket springande i mina superbra joggingskor, en hel del skratt och fniss åt att jag mitt i stan springer efter förrymda får, så lyckades vi tillsammans slutligen mota in dem i ena hagen, pust. En annan boende i området berättade att de tydligen brukar rymma, mindre bra. Får ta och prata med styrelsen, tänk om de springer ut i trafiken eller ut på motorvägen, jösses vad farligt för både dem och trafikanterna! Tydligen hade de sagt på radion häromdagen att det hade skådats får vid IKEA, uuuups?

Hoppas vildingarna håller sig inne i hagen inatt iaf!

Ni må tro att jag var en tjusig syn, springandes efter fintande, skuttande, får på rymmen! hihi.

Av oval - 25 maj 2008 15:25


Jösses amalia.
Vad SVÅRT det är att odla.
Alltså, jag har blivit medlem i ett forum för blomsterälskare.
Ju mer jag läser desto mer inser jag hur lite jag kan! Hur tätt ska fröerna sås, vad ska de sås i för kruka, ska det vara plast över, hål i plasten? Sen ska de planteras om flera gånger (jag trodde en gång räckte) och det får inte vara för många plantor i varje kruka, krukan får inte vara för stor eller för liten, man får inte vattna för mkt eller för lite, det ska vara rätt jord, lerkrukor för tidigt är tydligen svåra att få rätt fuktighet i, å det ska stödjas med blomsterpinnar och det ska till näring "lagom" ofta och man ska veta när plantorna är mogna för olika storlekar på krukorna och helst ha koll på hur rötterna utvecklas.... ghaaaaaa.

Det här med att skaffa mig gröna fingrar verkar kräva en del jobb.

Men skam den som ger sig! :)
Jag tänker plåga de duktiga odlingstokarna på forumet med mina frågor och det ska väl fan till om inte jag ska ha den blomstrande balkongen jag drömmer om!

Här är mina plantor hittills.
Jag har precis förstått att de behöver planteras om igen, vissa står för tätt, vissa har för stor eller fel sorts kruka, men en del av dem har jag redan planterat om igen när jag skriver detta. Orkar inte fota mer. Men jag tog alla plastkrukor jag hade och sen plastmuggar som jag gjorde hål i, men behöver ändå köpa fler för jösses vad många fröer jag satte.... Detta är alltså en omplantering med en planta i varje kruka för att växa upp dem och stärka rotsystemet innan den kan bo ute i större krukor med 2-3 plantor i varje. Behöver köpa större krukor... å fler!

Fjärilskrasse


Luktärt


Klockfacelia

Har även planterat om rosen...


Jag hoppas rosen blir gladare nu. Den har fått både flytande näring och jag blandade i kulor med långtidsverkande näring i krukan vars jord redan innehåller lite extra näring. Le min ros, le!

Det är lite frustrerande pga min okunskap, men otroligt roligt det här att odla! Hoppas det blir bättre än förra året, hoppas balkongen ska svämma över av blomst!

Robbi var så söt idag. Han fick vara ute en stund i selen och låg en stund hos mig på balkongen i ena stolen och solade sig. Mys!


-till tjejernas stora förvåning!


De är för roliga våra kissar! hihi.
I skrivande stund sover en uppe vid mina axlar på soffans ryggstöd och en bredvid mig här i soffan. Så goa, sällskapliga vänner får man leta om.

Av oval - 24 maj 2008 11:35



Idag tänker jag på en vän som gifter sig just idag.
Utanför mitt fönster skiner solen, men himlen är lite disig utav tunna, lätta moln. Det blåser lite, men det är ändå ljumt och varmt ute.
Tänk vilken dag för henne!
För mig är det en vanlig, ledig lördag med inslag av släktbesök, men egentligen en dag bland alla andra. Inget märkvärdigt och troligtvis ingen dag jag kommer lägga på minnet.
Att livet kan vara så olika fascinerar mig.
För henne är detta en av livets absolut största dagar, hon har längtat efter och planerat detta länge. För henne betyder denna dag något enormt.
De är så fina tillsammans, det gör mig glad att tänka på deras dag idag.

Många nuförtiden gifter ju inte sig, vill inte eller tycker inte det är så viktigt. Jag tycker nästan det är vanligare att folk inte gifter sig, som lever ihop eller skaffar barn ihop. Men jag är en stor romantiker ut i tåspetsarna. Jag älskar bröllop. Inte den kyrkliga biten, men firandet, kärleken, löftena, på nåt sätt en dag att verkligen fira sin kärlek för varandra, visa varandra och nära och kära hur mycket kärleken betyder.

Vi behöver stora dagar, högtider, tidpunkter i livet att fira, tror jag. För visst borde man ej behöva en anledning att fira utan göra varje vardag till ett firande som om den vore den sista dagen i livet, men det gör man inte. Vardagen rullar lätt på och vissa utav oss är bättre på att stanna upp och uppskatta nuet, vissa sämre. Men vid en högtid, vid en student, vid ett bröllop, vid en speciell dag tvingas vi alla stanna upp och tänka efter. Fira. En salut till livet. Dessutom är det dagar man kan gå tillbaka till i minnet när livet är tungt, minnen som lyfter.

Jag är en drömmare. En obotlig romantiker.
För mig är bröllop lite utav "En dag i sagovärlden.." :)

Av oval - 20 maj 2008 15:55


Socialt.
Idag har jag pratat och lyssnat upp hela min veckokvot tror jag.
Är helt slut.
Men berikad. Glad.

Människor är så intressanta.
Jag ser mycket, ibland kanske mer än folk tror.
Det är fascinerande och lite sorgsamt att så många av oss verkligen behöver Prata, men sällan blir ordentligt hörda. Många gömmer för mycket inuti. Pratar inte ens med sig själva.
Det är inte konstigt att nästan alla av oss skulle må bra utav att gå till en terapeut, vi har glömt lyssna på varandra, lyssna på oss själva, reflektera, stanna upp, ta lärdom och hjälpa varandra. Stå på dig men glöm inte att även vara ödmjuk. Vi har alla fel, då och då.

Varför vill vi vara robotar?
Kroppen ska fungerar no matter what, hur vi än må behandla den.
Själen ska klara allt. Man ska vara stark, inte klaga, inte ta emot hjälp.
Samhället ser ned på den som är svag.
Varför får vi inte vara mänskliga, vi är ju bara människor?

Jag beundrar dem som vågar vara svaga.
De som vågar berätta om sina brister, problem, svagheter. De som inser att det inte är något att skämmas över, men också är beredda att jobba på det. Jag beundrar den som både kan lyssna och berätta.
Jag beundrar den som lyssnar på sin egen kropp och sin egen själ.

Jag beundrar den som pratar med sig själv.

Av oval - 19 maj 2008 22:16


Åh du milde vad jag längtar till Gotland!
Det må vara ett underbart jobb jag har och jag är glad att jobba, men jag hade verkligen velat få ett par veckors semester på Gotland i år. Men varken Ziggy eller jag får semester i år. Visst kommer vi åka över en helg eller två, men det är inte samma sak. Längtar efter vuxenliv, fast anställning och betald semester.

Har frestat mig själv med att sitta en bra stund nu och se på bilder ifrån Gotland. Visby... gör hela hjärtat varmt. Längtan.


Jag tycker att livet är svårt.
Jag tänker så mycket.

Av oval - 14 maj 2008 18:32


Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Jag kom in!
Jag är antagen!
Har inte riktigt förstått att det är sant än.

Fick ett telefonsamtal när jag var i stallet nyss.
Jag behövde inte ens komma på intervju som egentligen alltid krävs innan man eventuellt blir antagen. Hon som avgör vem som antas har träffat mig 2 ggr tidigare när hon haft information eller öppet hus om utbildningen och hon tyckte jag visat stort intresse och engagemang och att hon inte behövde intervjua mig :D

Oj, läskigt. Skitkul!!!!!

Av oval - 13 maj 2008 15:02


I fredags innan vi åkte till Örebro skruvade jag upp en fin nätdörr framför balkongdörren som vi hade snickrat ihop dagen innan. Sen ska ju hela balkongen nätas in, men det dröjer någon månad och tills dess ville jag verkligen kunna öppna och vädra, plus att det är roligt för katterna att få smaka lite på luft, lukter och ljud.


Det var spännande!


Med motorvägen ett par hundra meter bort och med katter som haft det svårt och tycker gå ut i sele är skitläskigt gäller det att se till att de inte kommer ut. Så jag gjorde en liten säkerhetsgrej så ingen klurig katt kan öppna haken och promenera ut... Ståltråd runt haspen så den inte går att öppna.



I övrigt har mina käraste Laika rivit ner två stora lådor med fröer som växt sig rejäla och fina, så nu måste jag planter om Fjärilskrasse och fjärilsblomster *gråter* grrrrr. De som hade kommit upp så fint!!!
Ska sätta mig därute och plantera om lite fröer som kommit upp också, som tur är mördade inte Laika dem alla. Jag köpte en ursöt rosbuske/träd i torsdags också. I torsdags var jag hos min underbara osteopat i Skåne och då passade jag på att svänga in på Ekohallen och kika. Där fanns den söta rosen som nu bor på balkongen. Den ska jag också plantera om lite, måste köpa ett fat bara och borra hål i botten på den snygga krukan i zink som jag köpte till. Det står även en ny pelargon därute som jag ocks köpt nyligen. Längtar tills ombygget börjar.


De senaste två dagarna har varit... konstiga. Mensvärk. Arg. Ledsen. Känslostorm. Tokväxlingar. Jag har inte haft kontroll över mig själv, skitläskigt. Hormonerna har löpt galet fria. Fattar ingenting. Jättejobbigt att må så, känslomässigt inlabil och man blir ju sinnessjuk på sig själv.
Jättekonstigt. Borde nog byta p-piller eller något. Så här orkar jag inte må.

Ovido - Quiz & Flashcards