Alla inlägg under juni 2008

Av oval - 30 juni 2008 07:56




Hur en förväntat slapp, skön och helt görolös söndag blir till ett heltidsjobb.

Jo, man kommer på att man måste ha tag i ett visst papper, på ett visst block. Man letar lite och inser att ens hem, ens oas, är ett papperskaos. Man inser att när man bor i en tvåa och inte haft ett arbetsrum på flera år, så har alla papper och småprylar lämpats, stuvats undan, placerats smart och gömts, på alla de möjliga platser.

Man får spunk. Man plockar fram alla sjuttioelva pärmar och sådant som man varit duktig nog att inköpa för att bringa lite ordning i papperskaoset.

Det är så man kommer att sitta i soffan med papper över hela soffbordet och hela soffan, sorterandes i en hel dag. Det var välbehövligt!!!

Till slut fann jag det pappret jag från början saknat, sist förstås.

Nu har detta hemmet en kontorshörna. I brist på rikedomar och större boende får en hörna försöka fylla våra behov tills vidare. Där står idag en dator som förmodligen ska bort då vi aldrig använder den, vi har ju varsin bärbar. Skrivbordet ska bytas ut emot ett längre som är nästan lika långt som väggen. Skrivbordshurtsen ska dit med alla sina nyttiga lådor och stolen som står där nu ska slängas. Vi har en annan, skönare stol, men den behöver kläs om eftersom blekrosa inte riktigt passar...
Den lilla anslagstavlan är jag osäker på, om den får stanna så ska den betsas i samma mörkrött som hyllplanen är, ser lite ful ut nu.

Men så här blev kontorshörnan!


Äntligen lite ordning i kaoset. Var pärm har sitt ämne och det finns till och med en pärm för osorterat, dvs om posten kommer och man inte har tid att öppna och sortera så finns det ingen ursäkt att lägga posten på bordet, byrån eller köksbänken längre, då kan den läggas i osorterat!

Av oval - 25 juni 2008 23:22


Usch nu måste jag verkligen sluta.
Nu får jag inte köpa nåt mer till balkongen alltså. Igår var jag på en lokal liten handelsträdgård som visade sig ha maaaassa underbara grejjor, och köpte två söta amplar och lite blommor att ha däri. Blå hänglobelia och rosa tvillingsporre i den ena ampeln och en urhäftig Petunia-hybrid till den andra ampeln. Vilket underbart ställe!! Dit återvänder jag gärna.

Men nu får det verkligen vara stopp. Ja, vi ska ju lägga golv därute fortfarande men sen får det verkligen vara nog för i år. Nya möbler får vänta tills nästa år, men det gör mig inget. Är så enormt mysigt och avkopplande att sitta därute bland min blom-djungel, det är nåt i min själ som verkligen får ny energi utav det, underbart. Katterna älskar balkongen också, de rusar dit när jag öppnar balkongdörren.

Idag jobbade jag över nästan en timme på jobbet, verkligen massor att göra. Då hann jag ändå inte med riktigt allt. Men idag hämtade jag iaf in en ny kattmamma med 5 ungar. De är fascinerande djur, gud vad jag trivs med att få arbeta med dem. Men det frestar mycket på hjärtat också, när underbara, kontaktsökande kärlekstörstande katter suttit där länge utan att ha fått hem, det kommer inte så många som vill köpa vuxna katter tyvärr. Eller när man måste säga nej eftersom vi har mer än knökarfullt.

Mn det ger ändå väldigt mycket glädje.
De är otroliga små djur med större hjärtan än oss människor.

Trött.
Tänkte luftat några tankar, men de flög sin väg.
Nu är bara en varm bild utav en mjuk, sköööön kudde allt som fyller mina tankar.

Av oval - 24 juni 2008 23:18


De har många likheter, det är verkligen svårt att hitta den rätta.
Ska både vara snygg och passa mig rätt, å det ska liksom klicka när man hittat den rätte. Dessvärre är de båda svåra att kombinera. Iaf mina.

Äntligen har min sambo gått med på att byta ut skinnsoffan som bara är tvåsitsig emot en eller två större tygsoffor och hiva ut de gamla slitna skinnfåtöljerna. Kalas, äntligen.

MEN det är sannerligen inte lätt att enas om en soffa. Vi har annars ganska lik smak sambon och jag, i det mesta. Men inte soffor. Vi är inte totalt på varsin sida världshaven tack och lov, men det är skitsvårt att enas ändå.

Jag är så petig!
Å inte alls så rik jag borde vara om jag ska kunna vara så där petig.
Suck.

Ge mig Min soffa! Den där som det står Jag på, som både är superskön att sitta och ligga i, som man kan ligga och somna i, som passar i roliga prydnadskuddar, som har rätt tyg och en snygg färg och dessutom, inte är för dyr, som inte drar åt sig katthår, som varken är för djup eller för liten. Ghaaa. De flesta modeller nuförtiden tycker jag dessutom är rätt fula, armstöd som är större än sittdelen, kala, hårda linjer med jättelåga ryggstöd, eller är de så djupa att man bara kan ligga ned i dem och behöver hjälp för att ta sig upp. Gha!

Jag har hittat en soffa jag gillar.
Tror du sambon gillade den?

Nä.

Av oval - 23 juni 2008 12:04


Ve och fasa.
Matförgiftning eller magsjuka, jag har legat pall i 2 dar nu. Men nu börjar det ge med sig lite iaf, har hemskt ont i magen fortfarande men fått i mig lite Proviva och smörgåsrån åtminstone. Världens bästa katt Robbi har funnits vid min sida hela tiden, när jag legat i en skakig hög på toagolvet likväl som nu när han ligger bredvid mig här i soffan och myser. Han försöker verkligen hjälpa, fina kissen.

Jag har tagit lite nya foton på mina kära blomster.
Jag skulle önska lite sol nu så att plantorna får fart igen och börjar blomma lite mer, men vi får väl se vad denna sommaren vill bjuda på.

Planterade om ett gäng utav alla mina tagetes i zinkbaljan, hoppas det funkar trots att den inte är så djup. Vore så fint.
Bakom dem står en kruka med nyplanterade luktärter som jag hoppas sätter fart och växer lite bättre nu.


Största krukan med fjärilskrasse har växt sig hög och fin! Hoppas den blommar snart också.


Enda krukan med Klockfacelia har börjat blomma.


Ett par krukor med klättrare har fått börja ge sig upp i nätet, ska bli spännande att se hur det artar sig. Är inte naturen fantastisk här?
En fjärilskrasse letar sig upp i nätet.



Foto på ampeln också, som numera är fylld med petunia, blev jättefint!


Härlig färg!


Usch hoppas jag är bättre imorgon för det är min lediga dag.
Orkar ingenting nu, och jag avskyr att ligga på soffan eller i sängen mer än max en halv dag, får spelet på detta! Hoppas kunna städa, shoppa, pyssla med hästen, åka till handelsträdgårdar och njuta utav god mat imorgon jue...

Av oval - 21 juni 2008 23:48


En midsommarafton år 2008 gav sig sällskapet Lag Syd och Lag Nord ut i den starka, snabba båten med sikte på lilla Fort Boyard, en liten ö som mer eller mindre består av endast en liten borg, en båthamn och lite strand på sidorna. Båten var tyngd utav tält, sovsäckar, solstolar och kylbagar fyllda med mat och stärkande drycker! Och givetvis även utav vår egen glatt springande Fångarna-på-Fortet-dvärg;



De båda lagen var ivriga i sinnet, tävlingslystna och redo för allt.
Dock inte på något sätt förberedda på att möta The Others.
Det visade sig nämnligen efter att Lag Nord och Lag Syd hade befolkat ön, slagit upp sitt tält, plockat iland alla sina saker och plockat fram grillen att ett okänt sällskap snart skulle stiga iland på fortet likaså! Ve och fasa, vad är detta? Hur kan vi skrämma bort dem? Vår håriga lilla dvärg lyckades föga.
Lag Nord och Lag Syd förenades snabbt i VI och nykomlingarna blev DEM eller The Others.


Hanna iklädde sig ledarrollen och gick ut mycket starkt till gruppens förvåning och erbjöd slugt The Others att ta den stora grillen som redan fanns på plats med efterorden "Den går ju att rulla". Det tog ett par sekunder, sedan föll poletten ner hos nykomlingarna som snabbt grabbade grillen och med rädsla i blicken rullade iväg grillen till Andra Sidan utav fortet. Detta kom att sätta respekt och rädsla i fienden från första stund. Mycket bra jobbat Hanna.

Därefter följde en stark maktkamp på lilla Fort Boyard.
Kubbkamp utkämpades, grillöverträffanden, vem-har-snyggast-tält, meny-avund och dryckestävlingar sågs till. Ordet var sagt att de som vinner kubbkampen får ön, men lagom tills dess hade moralen och lagkänslan lömskt pulverisats utav The Others och plötsligt sågs en lottning utav lag där alla 15-talet tvåfotade på ön slumpades ut i lag huller om buller!

Men till skillnad ifrån Gundes nervösa timglasvändande, gong-gong-slagandet och dvärgarnas önskan om ett vinnarlag, slutade detta ganska tävlingslöst. Det slutade tvärtom i delade värmeljus, delade filtar och delad berusningsdryck! The Others blev en del utav Oss.


Succén var ett faktum, likaså bakfyllan och solbrännan, trots moln.


Midsommar 2008 präglades utav bland annat dessa godbitar;









Som sin vana trogen, bjöd svensk midsommar på snabbt skiftande väder även på Fortet, ena studen varm, skinande sol, nästa stund mörka moln och kalla vindar, en stund på midsommardagens morgon bjöds det även på regn och åska, men lika snabbt blåste det bort och lämnade plats för sol igen.
Riktig Svensk Midsommar, alltså.

Sol i sinnet
Regnmoln i siktet!




"Var är boxen? Där är boxen!
Vaaar är boxen? Där är boxen!"
*nynnar*

Av oval - 21 juni 2008 21:14




Du.
Min vän, mig alltid så trogen vän.
Du.
Så mycket vi har varit med om tillsammans!
Du.
Som alltid finns där.

Jag tar dig ibland för given, glömmer bort att se att du finns där, glömmer bort att låta dig finnas där, glömmer bort att vara tacksam.

Tack!
Min vän.

Du ser mig. Mig. Min själ.
Vi har följts åt sen jag var 14 år.
Det har varit tuffa tider och underbara upplevelser.
Vi har haft fantastiskt mycket roligt tillsammans!
Du har fått mig att skratta fler gånger än jag kan minnas, jag ler och skrattar till här och nu bara vid tanken på det.
Med dig har jag fällt tårar utav ren, skär lycka men också av mörk sorg. Du har torkat mina tårar, klappat mig på ryggen och bara funnits där, när jag som mest behövt det.

Jag älskar dig och jag vet att du älskar mig med.
På vårt sätt.
Du är en sån vild själ, men samtidigt så mjuk och snäll. Jag lär mig utav dig min vän, du inspirerar mig. Jag behöver dig. Jag glömmer det ibland, förlåt, men jag behöver dig.

Du vet mina svagheter, min kropps smärtor och gör vad du kan för att lindra, hjälpa. Vi känner varandra så väl, som om våra själar kan prata, en dans mellan energier. Ord blir överflödiga.
Du har en så otrolig själ.
Din energi kommer jag bära med mig för alltid, du strålar.

Visst, du kan vara en envis, hårdskallad jäkel ibland, men det är jag med.
Du har dina dåliga dagar, precis som jag har.
Vi är lika.

Det här är en hyllning till Dig, min vän.
Tacksamhet att jag är din vän, att du är min.
Kärlek över att få dela upplevelser med dig, få stöd från dig, bli inspirerad utav dig. Skratta tillsammans med dig.

Du är min bästa vän och vi har ett band som jag inte tror att andra ser, förstår, kan förstå. När jag ser på dig, när du har vinden i luggen och ser ut över fälten, då fylls jag utav energi. Du är helt fantastisk. Du strålar.
Du är den finaste, mest genomgoda själ jag träffat, någonstans. Det finns någon slags övernaturlighet, magi, fascination, majestätisk energi i din själ. Du lär mig.

Tack, min vän.

Av oval - 19 juni 2008 23:07


Jag har nog fått blomfnatt!
Det är så himla roligt.

Idag var sambon med mig till Blomsterlandet. Jag hade städat lite på balkongen och hivat de sista numera fula penséerna så den fina ampeln var tom och jag har läst så mycket om de vackra blommorna Snöflinga, som ska passa ypperligt i ampel. Tror ni dem hade det?? Nä. Å alla sommarblommor såg förfärliga ut, överväxta, vissna eller blomlösa. Jag hittade ett par hyfsade exemplar ut petunia, småblommig och vanlig, men kände ändå lite ångest att jag inte besitter mer tålamod och väntan.

Så nu bor det petunior i ampeln trots allt. Först skulle jag absolut ha petunior, en viss ny sort, som jag förstås inte hittat här i stan. Sen tyckte jag petunia är tråkiga och bestämde mig för läckra Snöflinga, men nu blev det petunia ändå. Kanske ångrar mig igen och river upp dem och planterar dem någon annanstans sen, vem vet ;)

Men det är så mysigt att pyssla! Fast svårt... Svårt med plantorna som jag sått själv, det är ju första gången så det är svårt när jag ska bestämma vad som ska bo var, när jag aldrig sett dem fullvuxna och i blom förr. För än blommar inget annat än en tagetes. Den enda lilla krukan med klockfacelia som jag behåll har fått knoppar med. Men klätterväxterna är knopplösa ännu, undrar hur lång tid det tar??

Jag önskar jag var rikare, då hade jag shoppat något galet, haft blomlådor, krukor, amplar, väggamplar osv överallt med blommor! Det finns många vackra inredningsprylar för balkongen, men det blir så dyrt.

Jag ska iaf åka runt efter midsommarhelgen är över, till de olika mindre handelsträdgårdarna i området. Fuck Blomsterlandet, kvalitet finns hos de små, som odlar sina egna blommor. Roligare att gynna dem också! Jag har vl egentligen inte så mkt mer plats för blommor, men jag vill verkligen ha en snöflinga, så jag får väl köpa mig 1-2 amplar till :)

Inget nytt golv därute än. Inte funnits tid.
Nya bilder kommer efter golvet, men jag lovar att det är stor skillnad därute redan!! Å det blir bättre och bättre med blomstrandet, nu har jag börjat locka plantor upp i innätningen! Hoppas de tål blåsten däruppe, för det skulle allt bli en himla vacker inramning och smart insynsskydd.

Oj nu regnar det ute, bäst att gå ut och ta in katternas mysfilt, ett stort tyg i stil med låtsas-fårskinn som ligger på deras stora katthylla som vi skruvat upp i höjd med räcket. Den är poppis vill jag lova!

Nattis, imån är det midsommar!
Båt, havet, grilla, tälta, dricka massa gott, spela kubb, fest ute på en ö någonstans i Östersjön, kan det bli mer stämningsfullt?
Sol, tack!

Av oval - 15 juni 2008 23:35



Mitt favoritfoto just nu.
Vilken utstrålning hon har på detta foto!
Vackra lilla tjejen. Hon liksom ser rakt på mig och ser ut att innerligt men mjukt och kärleksfullt undra; vad gör du matte?



Å tänk att denna lilla katt kunde varit död idag.
Att hon varit så vild förut, så vild och rädd för människor.

Som fotot avslöjar så är innätningen utav balkongen klar!
Panelen till räcket och hela innätningen med fästen, ramar som fönster med nät i och fästande utav alltihopa är klart. Ett "fönster" är öppningsbart och där har vi endast hunnit skruva fast det ena låset, ett till ska dit.
En stor hylla till katterna är uppskruvad också, med en söt liten "sovkant" som gör att små kissar inte trillar ner, men heller inte gostyget de sover på.

Ghaaa så fint det blir!!!
Någon dag nu i veckan ska vi köpa och lägga golvet, sen jäklar! :)
Det kommer bli så mysigt, är redan sån enorm skillnad. Katterna älskar det, lite läskigt men spännande som sjutton. Katthyllan är redan poppis.
Sen ska vi skruva upp hyllor till mina blommor, skruva upp ampeln och ev köpa fler. Wiiiee, hoppas nu inte sommaren regnar bort så det blir för kallt för att sitta därute, men då sjutton tar jag fram vinterjackan och häckar därute ändå ;)

Ovido - Quiz & Flashcards