Alla inlägg under augusti 2008

Av oval - 26 augusti 2008 23:05



Efter nästan en hel vecka i Göteborg och enormt mycket i skolan, kom jag hem till Kalmar igen i söndags kl 22. Då var jag bra trött!!

Att då få komma hem till en sambo som superstädat hela lägenheten var underbart! Han hade också tvättat upp all tvätt intill sista plagget i tvättkorgen, plockat iordning, dragit om elen vid spotlightsen i köket, byggt en hylla åt mina småsaker och målat en vägg i köket som blivit lite märken på.

Men inte nog med det.
Inledd i ett sovrum fyllt med levande ljus visade han mig vad han slitit med hela veckan, en hel makeover! Han hade målat om, tapetserat, byggt om nattduksbordet, målat garderobens fula utsida, skruvat fast det lösa handtaget på dörren,gjort iordning arbetshörnan och byggt ett eget bord åt min nya skrivare/kopiator.
Vi hade pratat lite löst om att vi båda ville göra om sovrummet igen, få det ljusare, men tänkt göra det längre fram. Den luringen överraskade mig totalt!!







Allt detta för Min skull! Kärlek!
Han ville ge mig en lugn, harmonisk vrå att kunna sitta och plugga i, nu när det hårda studielivet börjat för mig. Med det i åtanke hade han ägnat 6 timmar till att med olika metoder få till en snygg text i latin, som han målat i guld på väggen ovanför dörren.
Det är tänkt att ge mig styrka och inspiration och handlar om Lejonets styrka, jag är nämnligen lejon.



Han gör mig så genomvarm i hela hjärtat.
Underbar.
Vilket stöd!
Vilken omtanke.
Jag är älskad utav ett äkta glimrande guldkorn.
De är sällsynta.

Tack älskade.
Du ger mig kraft!



PS:
För den som glömt, så här såg sovrummet ut innan....




Och så här såg det ut när vi flyttade in, med äckliga fläckar på den gamla tapeten...



Av oval - 26 augusti 2008 08:41



Ett litet mirakel


i min hand.



Fantastisk!

Av oval - 21 augusti 2008 19:43


Nu har Allvaret börjat!

Nu har jag avverkat de 2 första dagarna utav 4 år på osteopatutbildningen!
3 dagar kvar denna veckan, söndag kväll klockan 22 är jag tillbaka hemma igen, nu är det Göteborg för hela femman.

Schmack!

Som om någon totalknockat mig med en stenhård höger.

Det går verkligen inte att i ord beskriva hur trött jag är.
Hur hela min kropp skriker utav ont, hur hjärnan känns sönderbränd efter på tok för mycket aktivitet och alla ord, termer och latin snurrar runt därinne som i tecknade serier när någon blir yr...

Aldrig i hela mitt liv har jag känt mig så här utmattad, ordet känns hemskt otillräckligt, utmattad är bara början. Jag trodde ärligt talat inte att jag kunde vara så här slut. Att det var möjligt.

Men det är skitkul!
Fascinerande, intressant och stimulerande.
Men jätte, jätte, jätte, jätte, jätte, jätte, jättemycket att lära sig!!
Hundratusentals latinska namn på delar på kroppen, som jag ska lära mig utantill. Namn på riktningar, rörelser, funktioner. förhållanden.

Min klass är på 27 personer tror jag, en hop med grymt intressanta människor. De flesta har dock mer egen erfarenhet än mig, väldigt många massörer eller massageterapeuter, någon personlig tränare, healingubildad osv och de flesta har läst lite anatomi innan, en del kan sin anatomi skitbra.

Jag kan ingenting. Jag har aldrig läst någon anatomi. Jag har ingen personlig erfarenhet utav att jobba med manuell behandling.

Men jag är glad ändå ;)
När jag inte sliter mitt hår utav förvirring förstås.
Som tur är så finns det ett fåtal till i klassen som har lika lite förkunskaper som jag. En av dem sitter bredvid mig, jätteskönt. Vi förstår varann.

Det är verkligen spännande, intressant, men svårt med alla anatomin.
Jag vill verkligen klara av det här!
Jag vill verkligen bli osteopat!
Så spännande, nu är jag igång, på väg! :)


Jag är så jääääääääääääääääääääääääääääääääääävla slut! :O

Av oval - 17 augusti 2008 22:15



Idag fyller jag 26 år!
Jag har haft en härlig dag, trots att det regnade, jag brukar nästan alltid ha sol och fint på min födelsedag annars.

Jag fick förutom en välbehövlig sovmorgon frukost på sängen, stoooort paket av sötsambon och lite skönsång! Sedan har vi bakat och fixat och gjort fint inför kladdkakekalas för di nära och kära på eftermiddagen. Jag bakade en vanlig kladdkaka, en vit kladdkaka och chokladrutor, behöver jag säga att temat var choklad? ;) Allt garnerades med massa frukter såsom kiwi, physialis, färsk ananas, passionsfrukt, chokladbitar och hallon. Det blev fantastiskt vackert! Samt farligt gott. Jag är mätt fortfarande! Knappt orkat någon mat alls idag pga den chokladorgien. Ananasen var jättegod, jag har inte själv köpt en hel, färsk ananas innan och ätit, det var bra mycket godare än på burk.

Tack för alla fina gratulationer!

Nu är helgen strax slut och en nervpirrande vecka väntar.
Men det har varit en jättemysig helg. Fullpäckad! Den har känts längre än vanligt.

I fredags var vi hund-och husvakt och hade tacoskväll i mammas och pappas mysiga villa och njöt utav Hus, något vi båda längtar efter en dag i framtiden. Lördag tillbringade jag, lillasyrran och Ullie på auktion nästan hela dagen. Jättekul! Himmel vad mycket fult skräp som säljs men också en hel del riktiga fynd. Tyvärr tog det väldigt lång tid och när vi åkte hade de inte ens hunnit till möblerna ännu, jösses.

Vi fick med oss lite småsaker hem iallafall, jag ropade in en stor kartong med 12 vanliga tallrikar, 12 djupa tallrikar och lite söta gamla kaffekoppar, fat och en gullig tvåörad sockerskål för endast 50 kr inklusive slagavgiften!
Det auktionerades ut jättevackra gamla vita linnedukar men tyvärr var det mesta fläckigt så jag struntade i det, önskar mig lite vackra gamla vita dukar annars, älskar det. Det är så jäkla roligt att gå på auktion, och spännande! Fast Ullie och jag är nog lite udda, för vi sitter och fnissar och fasar över alla (i vår mening) fula saker folk kan ropa in för ofattbart stora pengar och studerar nog folk lika mycket som prylarna ;)

Ett spännande inslag var när jag skulle till min lilla häst i fredags efter jobbet. Det var inte helt lätt... När jag skulle svänga in på uppfarten till stallet var det "något" i vägen!?


Han hade lyckats dra ner staketet många meter för stallägarna, dragit med sig brevlådan, undvikit ena trädet, flyttat en stor gammal stengrindstolpe som väger runt 400 kg och kraschat in i stenmuren som flyttat sig åtminstone en halvmeter. Lyckligtvis skadade sig inte föraren, men bilen var mest skrot och den stod mycket strategiskt placerad mitt för vägen till stallet, med kanske en meter kvar till andra trädet till vänster, uppfarten ramas in utav ett träd på varje sida. Efter att ha stannat, kliat mig i huvudet, gått runt och tittat hittade jag ett sätt att ändå ta mig till min kära häst. Jag fick plocka bort lite bråte och köra där stallägarens staket förut stått, rakt över gräsmattan.

Föraren hade väjt för ett rådjur sa han, först kört ned i ena diket, pajat däck, hjul och allt på en stor sten långt ner i diket som slungats iväg fler meter och sedan över till motsatta sidan och in i staketet och stenmuren.
Tur att han inte fick någon av staketstolparna genom rutan!

Vi var tyvärr tvungna att rida ut den vägen sen på ridturen och när vi kom tillbaka fick vi snällt vänta, för då var bärgningsbilen där och nu var både infart och gräsmatta blockerad. Svårt att ta sig till stallet idag!!

Så det kan gå! Man inser vilka krafter det handlar om.

Måndag snart.
Tvätta, packa, förbereda.
På tisdag strax efter jobbet går tåget emot Göteborg och sen kommer jag inte hem förrän sent på söndag kväll.

This was a good day :)

Av oval - 14 augusti 2008 14:29



Nu har jag köpt hem alla böcker jag behövde inför kursstarten.
2300 kr fattigare och många kilo tyngre blev hemmet.


Det är tjocka, rejäla böcker och bara EN är på svenska, givetvis.
Jag kanske borde köpt ett lexikon med?

Jag kommer bli grymt bra påvad alla kroppens små delar heter på engelska.
När jag bläddrar i böckerna inser jag hur grymt mycket anatomi vi kommer behöva lära oss, in i minsta detalj, sjukdomslära och allt.
Roligt, men maffigt.

Det häftigaste är ändå att bläddra i osteopatböckerna med bilder och text om olika behandlingssätt och rörelser, spännande.

På tisdag åker jag till Göteborg och skolstarten är onsdag morgon!
Sedan kommer jag inte hem förrän sent på söndagskvällen.
Då lär jag vara trött! :)
Men det ska bli roligt, läskigt nervöst, men roligt.

Det är mycket nu.
Nästa vecka börjar skolan, inatt flyttar lillebror till Oslo :( och på söndag fyller jag år. Jag kommer sakna min lilla bror, igen :(

Av oval - 13 augusti 2008 10:12



Jag vill Allt.

Ända sedan jag var liten har jag velat allt, jag har beslutsångest när jag måste välja mellan två roliga ting och jag vill inte välja bort något!

Jag har tunnt tålamod och tycker inte om att vänta på saker.
Jag vill ha allt, nu!
Jag avskyr att vänta. Avskyr att inte få det jag vill, på direkten.

Det är bra att vilja mycket i livet.
Det är bra att ha drömmar, mål och att ta för sig utav livet.
Men det kan bli lite för bra.

Jag vill så mycket att jag ger mig själv hjärtesorg.
Jag vill ut och resa jorden runt, jag vill utbilda mig, jag vill ha villa och hästgård, jag vill vara färdigutbildad och ha mitt drömjobb (NU) och tjäna bra pengar för en gångs skull, jag vill gifta mig, skaffa barn, köpa sommarhus på Gotland, jag vill så mycket!

Varför har jag inget tålamod?
Jag VET ju att var tid har sin tid.
Att man inte ska leva livet i drömmar och jaga framtiden, för då hinner man aldrig njuta utav nuet. Jag vet ju att man inte ska vara girig, att jag är tacksam för det jag har nu och idag, att livet inte är för givet.
Jag vet ju allt det där, varför kan jag då inte bara vara nöjd?

Hur slutar man tänka hela tiden?
Om man bortser ifrån allt fysiskt jag vill, så vill jag mycket inombords också. Själaläkande, utvecklande, stärkande, vinna energi, hitta mig själv.

Jag har mycket vilja.
Jag har stora ambitioner och mål.
Jag lyfter i drömmar om att allt är möjligt!

Men jag skulle behöva kanalisera all den energin till EN SAK I TAGET.

Hur?

Jag ska påbörja min drömutbildning om en vecka och mitt fokus är på tusen olika ställen. Jag behöver balans inombords, fokus på EN sak nu och det är utbildningen. Den kommer bli skittuff, det är enormt mycket anatomi man ska lära sig och min nacke gör all läsning svårare. Jag behöver all energi jag kan uppbåda till detta nu, men jag vet inte hur jag ska göra för att samla ihop den?

Hur säger man till sitt drömmande sinne att skärp dig nu, du måste läsa och slita hårt i 4 år nu, sen jobba iaf 2 år till, sen kanske du kan uppfylla dina drömmar om hus, gård, barn, resor. 6 år är en hemskt lång tid. Jag vill verkligen inte bo i en liten lägenhet i 6 år till... Jag måste sluta se på världen runt mig och fokusera på Mig. Sluta drömma för ett tag.

Hav tålamod.
Det är ingen brådska.
Ska jag leva ett långt och gott liv är det Nu jag lägger grunden för det. Min nacke tål fåtalet jobb, här har jag chansen till en Framtid. En framtid där jag klarar mig själv. En frihet.

Jag är så jävla trött på att kämpa :(
*ont i hela kroppen idag*

Men vad ger livet mig för alternativ?

Jag har så mycket att se fram emot!
Giv mig lite tålamod snälla någon.
Giv mig styrka.

Eller, just det.
Styrkan är ju Jag.

Av oval - 10 augusti 2008 22:34



Ja, eller kanske inte ryta ;)
Men gny och gråta lite i allafall.

Nettan ringde mig ikväll! I famnen hade hon sin lilla Hugo och det var totalt hjärtgripande hur sött han gnydde och lät. Det lilla Lejonet, för Lejon är han född. Precis som jag. Han ska växa upp till en stark, självsäker, givmild och humörstark lejonpojke, det är jag säker på.

Jag blev precis varm i hela hjärtat utav att höra henne prata om sin lille son. Allt verkar ha gått jättebra, så skönt. Hon lät så otroligt..trygg, lugn, varm och lycklig på rösten. Det rörde mig till tårar. Jag är så glad för hennes skull!!!

Ett litet Lejon är född.
Världen blev lite annorlunda nu.

Av oval - 10 augusti 2008 16:13



Sjunde dagen i rad med regn nu.
Märkligt att det inte kan växla lite, nej det måste vara antingen urhett och sol varje dag, eller regna hela tiden. Synd.

På grund av regnet raserades mina planer för idag. Vi har inte kunnat åka till Ikea och köpa garderoben (öppet släp, massa regn), har inte kunnat/velat åka på loppis eller auktion. Ej heller kunnat ut och rida eller gå ut och gå. Å nu har det dessutom börjat blåsa ruskigt hårt.

Jag har istället ägnat dagen åt att dammsuga och tvätta.
Målat brödburken och ett litet tv-bord i sovrummet vita.
Suttit flera timmar med datorn och letat snygga, prisvärda byråer eller linneskåp på annons och ringt men inget napp än.
Klippt katternas klor och småpysslat.
Jag har också varit iväg en sväng och hämtat ut ett dyrt paket med böcker till skolan.

Inget intressant alls med andra ord ;)
Jag tänkte slängt mig i bilen och åkt 10 mil för en jättefin gammal byrå på annons, men de behagade icke svara i sin telefon. Kanske lika bra :p Det är bara så att när jag får en bild i huvudet utav vad jag vill ha så blir jag kräsen. Så det är inte helt lätt att hitta den rätta byrån eller skåpet. Jag har fastnat för de gamla, vackert snidade träbyråerna som man kan renovera upp.

Vad har jag mer gjort denna regniga söndag?
Tänkt på Nettan.
En massa.

Min söta, underbara gamla barndomsvän som jag känt sen vi var 10 år eller nåt, fick i fredags barn för första gången!! Hon är också den första i min umgängeskrets som får barn, så jag tycker det är galet spännande!
Jag är så glad för hennes och Johans skull att jag blir tårögd.
Vilket litet mirakel, jag har bara sett honom på bild hitills, men så söt!
En liten pojke blev det, som Nettan trott hela tiden :)

Vilken fantastisk tid hon lever i nu.
Jag tycker att barn är helt underbara och att det på nåt sätt är meningen med livet, eller det största i livet. Längtar tills den dagen jag förhoppningsvis också får bli mamma, även om den tiden inte är nu för mig. Men det är så fantastiskt tycker jag! Nyfödda barn. Rent magiskt :)

Här kan man skåda det lilla grynet för den som är nyfiken;
http://www.ltkalmar.se/lttemplates/IFramePage____4622.aspx   
Han föddes den 8/8 -08 :)

GRATTIS vännen!!!
Välkommen till Livet lilla Hugo :)

Ovido - Quiz & Flashcards